Z życia wzięte

Pytanie zasadzie retoryczne, bowiem wydatki reklamowe wliczone w cenę produktu nie są łatwe do przeanalizowana, bo firmy nie podają na ten temat oficjalnych informacji. Można natomiast bez ryzyka powiedzieć, że w przypadku kosmetyków i środków piorących jest to od 30 proc. w górę.

Jak widać w mediach ogromne środki na reklamę wydają firmy farmaceutyczne. Mocno reklamuje się branża turystyczna. W pierwszej połowie 2015 roku na promocję polska branża odzieżowa wydała ponad 96 mln złotych.

Trwają dyskusje pomiędzy zainteresowanymi osobami i podmiotami, które medium jest najskuteczniejsze reklamowo - czy telewizja, czy internet. Przedstawiciele kanałów telewizyjnych głoszą, że ich medium stoi niezachwianie na nogach, ale biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce około 75 procent gospodarstw domowych korzysta już z internetu możemy nabrać wątpliwości. Coraz prężniej rozwijają się kanały komunikacji marketingowej - jeśli ktoś nie w ma w domu dostępu do internetu, to ma smartfona i przeróżne aplikacje mobilne. Formą reklamy bywają najzwyklejsze smsy.

Tempo rynku social mediów rośnie cztery razy szybciej niż rynku digital. 78 proc. internautów korzysta z facebooka, gdzie reklamy pokazują się niemal przy każdym kliknięciu - jest to do tej pory najpopularniejszy portal społecznościowy. Rośnie popularność Twittera, Instagramu i Snapchata. Do tego dochodzi coraz popularniejsza na portalach społecznościowych technika video. Widownia filmów internetowych sięga już ponad 18 mln osób. Kanały wykorzystujące video dostosowują się coraz szybciej do urządzeń mobilnych.

Co ciekawe nieco inaczej niż na przykład branża kosmetyczna lub farmaceutyczna reklamują się wspomniane firmy odzieżowe, bowiem w pierwszej połowie 2015 roku większość swoich środków przeznaczonych na promocję (około 62 proc. swoich budżetów marketingowych) ulokowała w luksusowych magazynach - miesięcznikach lub dwutygodnikach przeznaczonych dla kobiet. Mniej niż w poprzednim okresie zainwestowały w kampanię telewizyjną. Oczywiście, jeśli idzie o tę branżę, to ona jeszcze nie wykorzystuje w pełni możliwości internetu, choć powstały już ciekawe i skuteczne modowe aplikacje mobilne. Chociaż dużo mniej firmy modowe wydały na reklamę w internecie niż na reklamę w telewizji.

Najnowsze raporty eksperckie mówią, że rok 2016 będzie kolejnym przełomem w mediach elektronicznych w aspekcie reklamy. Ich zdaniem wzrośnie popularność video online na niekorzyść popularnej telewizji.

Reklama video-online staje się najszybciej rozwijającym segmentem branży reklamowej mającym coraz większy wpływ na całokształt rynku i gospodarki.