Czy wiesz, że...

Branding emocjonalny jest coraz częściej wykorzystywany jako forma reklamy, której celem jest emocjonalne przywiązanie klienta do marki. Emocje mają bowiem ogromny wpływ na podejmowane przez nas decyzje. Nierzadko pod wpływem impulsu ignorujemy racjonalne przesłanki. W jaki sposób mechanizm ten można wykorzystać w sprzedaży? Sprawdźmy!

Początki brandingu emocjonalnego

Korzenie brandingu emocjonalnego, doskonale opanowanego przez agencje PR takiej jak E.C.H.O. Communications, sięgają równie głęboko co historia samego marketingu. Początków rozwoju tej formy reklamy upatruje się w XX wieku, kiedy to Zygmunt Freud pokazał udział czynników pozarozumowych w procesie podejmowania decyzji. Współczesny świat jest tak złożony i zróżnicowany, że aby szybko podjąć decyzję, musimy się posługiwać skrótami myślowymi, w których ogromny udział mają właśnie czynniki emocjonalne. Różnego typu procesy psychologiczne umożliwiają nam szybką ocenę sytuacji bez konieczności rozważania racjonalnych argumentów i przesłanek. Z kolei znajomość tych mechanizmów pozwala specjalistom zajmującym się marketingiem emocjonalnym skierować naszą uwagę na określoną markę i jej produkty czy usługi. Jakimi narzędziami posługuje się branding emocjonalny?

Narzędzia brandingu emocjonalnego

Dzięki rozwojowi marketingu, psychologii i badań społecznych specjaliści opracowują coraz więcej skutecznych narzędzi wykorzystywanych w brandingu emocjonalnym. Duże znacznie w tej formie reklamy mają oddziaływanie na zmysły – słuch, węch, dotyk, smak i wzrok oraz personalizacja przekazu. Doskonale widać to między innymi na przykładzie działań podejmowanych przez Starbucks, którego obsługa każdy kubek podpisuje imieniem klienta oraz skraca dystans w relacji z nim poprzez bezpośrednią komunikację. Szturm na zmysły węchu, dotyku, słuchu, smaku i wzroku jest natomiast doskonale widoczny w centrach handlowych, które starają się zaspokoić wszystkie nasze potrzeby, kusząc dźwiękami, zapachami, przyjaznymi kolorami i odpowiednim rozplanowaniem przestrzeni. Nie bez powodu niektóre miejsca wydają nam się bardziej przyjazne czy ekskluzywne od innych. Decyduje o tym nie tylko cena oferowanych w nich usług czy produktów, ale przede wszystkim sama aranżacja wnętrza, która jest jednym z czynników decydujących o tym, czy zechcemy odwiedzić dane miejsce. Emocje mają ogromne znacznie nie tylko na etapie sprzedaży, ale też w samej formie reklam. Zgodnie z prowadzonymi badaniami, oglądając różnego typu reklamy, przeżywamy całą gamę bardzo zróżnicowanych odczuć: radość, zainteresowanie, zaskoczenie, zmartwienie, gniew, pogardę, wstręt, lęk, winę, a nawet wstyd. Widać, że ich twórcy starają się wywołać w odbiorcach jak najbardziej intensywne emocje, które zostaną z nami na długo. Razem z nimi zapamiętamy bowiem markę i jej ofertę. Branding ma zatem znaczenie na różnych płaszczyznach – od wizerunki marki kształtowanej w różnego typu reklamach przez wygląd produktu i opakowania aż po atmosferę samego miejsca, w którym może dojść do kontaktu z produktem. Bardzo ważne jest także zastosowanie odpowiednich elementów brandingu emocjonalnego na etapie kształtowania relacji z klientami. Odpowiednie dopracowanie wszystkich tych elementów pozwoliło osiągnąć ogromny sukces niejednej firmie.

Publikacja: insane.agency