19
N, Lis

Czy wiesz, że...

Zanim zaczniesz promować swój produkt, powinieneś określić, do kogo będzie on kierowany, czyli określić rynek docelowy. Dobrym sposobem na to działanie jest przeprowadzenie segmentacji rynku. Na czym to polega?

Segmentacja rynku

Jest to podzielenie rynku na względnie jednorodne grupy konsumentów, które różnią się wobec siebie oczekiwaniami co do produktu, sposobem zakupu oraz innymi kryteriami. Spośród wszystkich grup wybierasz tę, w której upatrujesz największe zainteresowanie swoim produktem, czyli rynek (segment) docelowy.

Sprawdź dokładnie, jak segmentacja może Ci pomóc zainteresować klienta swoim produktem, na stronie: https://6krokow.pl/poznaj-produkt-i-okresl-grupe-docelowa/.

 

Kryteria segmentacji rynku

Istnieje kilka kryteriów, według których możesz przeprowadzić segmentację rynku. Należą do nich:

  • Kryteria geograficzne – podział rynku ze względu na różne jednostki geograficzne tj. państwa, miasta, regiony, stany, czy okręgi administracyjne

  • Kryteria demograficzne – do przykładów kryteriów demograficznych można zaliczyć wiek, płeć, stan cywilny, liczbę członków rodziny, dochód, wykształcenie lub też religię.

  • Kryteria psychograficzne – określają jakie czynniki wpływają na zakup danego produktu oraz jak jednostki postrzegają siebie samych, np. osobowość, styl życia, pozycja społeczna, zainteresowania.

  • Kryteria oczekiwań – każdy klient ma inne oczekiwania co do produktu. Niektórzy przykładowo preferują szybkie samochody, inni takie, które mają małe spalanie, jeszcze inni samochód przestrzenny, w którym zmieści się cala rodzina.

  • Kryteria użytkowania – każdy klient w inny sposób oraz przez różny okres wykorzystuje swój produkt.

 

Nie można jednoznacznie stwierdzić, które kryteria będą najlepsze. Wszystko zależy od tego, jaki produkt posiadasz i na jaki rynek chcesz go wprowadzić. Odpowiedz sobie na dwa pomocnicze pytania:

  • Jakie cechy będą miały największe znaczenie w danym rynku?

  • Czy te cechy pomogą Ci w polepszeniu strategii marketingowej?

jak przeprowadzic1

Segmentacja krok po kroku

Można spotkać się z różnymi opisami etapów segmentacji rynku. Wszystkie jednak zmierzają do tego samego – wyboru rynku docelowego.

1. Na samym początku musisz zorientować się, czy Twój produkt znajdzie potencjalnych nabywców – jest to etap definiowania rynku. W tym kroku badasz motywację potencjalnych nabywców, ich nastawienia oraz zachowania. Dowiadujesz się również, gdzie reklamują się dostawcy podobnych produktów, a także kto i gdzie nabywa taki produkt.

2. W kolejnym kroku segmentacji określasz jej kryteria. Kryteria, które wybierzesz zależą od tego, jaki produkt chcesz zaoferować.

3. Trzecim krokiem procesu segmentacji jest podział rynku na segmenty. Można zrobić to na dwa sposoby:

  • Pierwszą metodą jest tzw. metoda „od ogółu do szczegółu”. Dzielisz cały rynek na części pod względem konkretnych kryteriów segmentacji. Tutaj problemem okazać się może brak danych. Informacje jednak możesz wyszukać np. na stronie GUS lub Eurostat, który wydaje dane statystyczne dla wszystkich krajów UE.

  • Odwrotną metodą do przedstawionej powyżej jest metoda „od szczegółu do ogółu”. W tej metodzie przypisujesz każdego klienta do odpowiedniej grupy, posiadającej cechy wspólne w poszczególnych segmentach. Ta metoda najlepiej sprawdza się dla właścicieli sklepów, czyli przy sprzedaży bezpośredniej. W tym przypadku pomocna może okazać się ankieta, o której wypełnienie prosimy klienta odwiedzającego nasz sklep. Dzięki temu możemy zorientować się, który produkt jest najchętniej wybierany przez daną grupę osób. Plusem tej metody jest na pewno jej prostota oraz stosunkowo niski koszt. Minus jest taki, iż niestety nie „wyłapiesz” wszystkich grup niebędących klientami, a którzy mogliby się nimi stać.

4. Poza wykonaniem wyżej wymienionych działań, warto przeprowadzić również głębszą analizę rynku przeprowadzając analizę strategiczną SWOT/TOWS.

5. Po przejściu wszystkich etapów nadchodzi w końcu czas na wybór rynku docelowego. Wbrew pozorom nie jest to taka łatwa decyzja. Jeśli potrzebujesz dalszych wskazówek, zapytaj specjalistów lub zgłębiaj wiedzę na blogach i profesjonalnych stronach internetowych. Czytaj, praktykuj i odnieś sukces w biznesie.

Rozbudowane informacje na ten temat możesz znaleźć w artykule na stronie: https://6krokow.pl/zbadaj-rynek-konkurencje-oraz-okresl-cene-i-kanaly-dystrybucji/.