19
N, Lis

Czy wiesz, że...

Oszałamiająca moda budowania popularności poprzez na działania na największym światowym serwisie społecznościowym zdaje się trwać w najlepsze. Coraz więcej firm, organizacji, instytucji, kręgów znajomych, absolwentów i wiele, wiele innych grup społecznych zakłada swoje profile na Facebooku, gromadząc licznych sympatyków i znajomych. Bardzo wyraźnym trendem jest także budowanie działań reklamowych i marketingowych w ramach tego serwisu. Krótko ujmując, każdy chce coś zyskać poprzez obecność na Facebooku.

Fenomen powodzenia Facebooka to trochę efekt kuli śnieżnej. Jedni „fejsbukowicze” przyciągają innych, jeden profil firmowy chce być lepszy od innego, dana partia polityczna chce osiągnąć większą popularność na tym serwisie od innych itd. Wygląda na to, że wszyscy lgną do Facebooka jak pszczoły do miodu. Nieobecność na tym serwisie uchodzi wręcz za poważne towarzyskie uchybienie. Drugi element powodzenia tej strony to ciągła troska ze strony twórców i właścicieli o rozwijanie funkcjonalności strony. Obecnie jedynie wtajemniczeni są w stanie mieć przegląd całości funkcji Facebooka oraz być w gotowym posługiwać się nimi w optymalny sposób. Ten fakt sprawia, że prowadzenie fanpage stało się jak najbardziej poważnym zajęciem biznesowo-marketingowym. Aktualnie, dowolne hasło, które zostanie wpisane do wyszukiwarki, jak np. massage in warsaw, granit dolnośląskie czy zasłony Pomorze niemal na pewno znajdzie swoje przełożenie na profil na Facebooku. Sporo osób postępuje tak, jak już zauważyliśmy, że skoro inni tam są, to bądźmy i my. Wiele profili firmowych jest prowadzonych nieco niedbale. Są, bo są, a ich administrowaniem ktoś specjalnie się nie przejmuje. Grunt, że mają stronę na Facebooku. A tymczasem dobrze prowadzona strona na tym serwisie to fantastyczne narzędzie marketingowe. Sama obecność profilu czy fanpage’a nic nie kosztuje, podobnie jak dodawanie nowych postów. Nie ma też w tym zakresie żadnych ograniczeń. Jeśli ktoś chce publikować 20 postów dziennie, nikt nie zabroni mu takiej praktyki. Ważne jednak, aby fanpage był prowadzony rozsądnie. Chcąc optymalnie wykorzystać potencjał Facebooka, można doszkolić się odnośnie odpowiednich praktyk, związanych z administrowaniem swoją stroną firmową. Jak można się przekonać, dobrze zarządzana strona na Facebooku wygląda niezwykle efektownie, jest ciekawa treściowo i, co najważniejsze przyciąga bardzo szeroką uwagę, co z kolei przekłada się na dużą liczbę fanów. Dodatkowo, decydując się na zainwestowanie nawet niewielkich środków finansowych, można dotrzeć ze swoją reklamą do nowych odbiorców, którzy zainteresują się fanpage’em, a w konsekwencji ofertą firmy, która go założyła. Dla uzyskania jak najlepszego efektu pod względem wyglądu i zawartości fanpage’a wielu marketerów powierza prowadzenia firmowego profilu wyspecjalizowanym firmom. Administrowanie stroną na Facebooku jest w sumie dość czasochłonne, choć może się wydawać, że wystarczy na to kilkadziesiąt minut tygodniowo. To jednak złudne przekonanie. Samo wyszukiwanie odpowiednich grafik do zamieszczenia na fanpage’u potrafi pochłonąć kilka godzin na przestrzeni tygodnia. Do tego dochodzi czas pracy nad przygotowaniem i obróbką grafiki. A poza tym jest jeszcze wiele innych działań, które najzwyczajniej pochłaniają czas. Samo przygotowanie nowych i ciekawych zarazem tematów to zajęcie niezwykle absorbujące. Jak zatem można się przekonać, obsługa firmowego profilu na Facebooku to poważne i czasochłonne zajęcie. Traktowanie swojego profilu po amatorsku nie zapewni większych korzyści dla firmy. Zaniedbany fanpage może wręcz przysporzyć więcej negatywnych konsekwencji niż pożytków. A dodajmy od razu, że dobrze prowadzony i aktywny fanpage może być znacznie skuteczniejszy marketingowo niż własna autonomiczna witryna internetowa. Okazuje się zatem, że Facebook ze swoim zasięgiem i popularnością to ogromna szansa dla rozwoju komunikacji firmy. Ale jak to zwykle z szansami bywa, należy umieć odpowiednio ją wykorzystać.