20
Cz, Wrz

Odżywianie

Gluten znajduje się w niektórych zbożach. Obecny jest przede wszystkim w pszenicy, jęczmieniu i życie. To mocno uczulające białko, które nie posiada większych wartości odżywczych.

Osoby z nietolerancją glutenu, z nadwrażliwością na gluten, z celiakią i chorobą Durhinga powinny się glutenu wystrzegać. O ile nietolerancja może być czasowa, tak np. celiakia to choroba, która towarzyszy nam przez całe życie i jedynym lekarstwem jest wyeliminowanie glutenu z diety na zawsze. Jeśli zbagatelizowalibyśmy celiakię, gluten uszkodziłby kosmki jelitowe, a co za tym idzie upośledził wchłanianie składników odżywczych z pożywienia do naszego organizmu.

Bezpieczne produkty, wolne od glutenu:

  • ryż

  • kukurydza

  • gryka

  • amarantus

  • soczewica

  • tapioka

  • soja

  • orzechy

  • fasola

  • mięso

  • owoce

  • warzywa

Należy pamiętać, że gluten można spotkać nawet w produktach, w których się go absolutnie nie spodziewamy. Dlatego niezwykle ważne jest czytanie etykiet. Słód, skrobia, białko hydrolizowane, owies - na to trzeba zwrócić szczególną uwagę, gdyż to właśnie gluten ukryty pod inną nazwą. Produkty bezglutenowe oznaczone są na opakowaniu symbolem przekreślonego kłosa.

Dieta bezglutenowa - jak się do tego zabrać?

Po pierwsze żeby odpowiednio się do tej zmiany zmotywować, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego w ogóle taką dietę rozważamy. Czy z powodów leczniczych, czy też z ciekawości. Istnieje spora grupa ludzi, która nie ma wskazań do wyeliminowania glutenu z pożywienia, a jednak to robi. Dlaczego? Ano dlatego, że po teście, w którym na pewien krótki okres postanowili gluten odstawić, faktycznie czuli się lepiej. A skoro bez glutenu byli szczęśliwsi, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pozbyli się go z codzienności na stałe. Dieta bezglutenowa wymaga zmiany wielu przyzwyczajeń żywieniowych. Czasem wydaje się trudna, ale gdy już zrobimy rozeznanie na rynku i zobaczymy jak wiele jest zamienników bezglutenowych, odetchniemy z ulgą. By zminimalizować ryzyko nieświadomego spożycia glutenu, stosujmy się do pewnej zasady. Wybierajmy produkty, na których widnieje symbol przekreślonego kłosa - to znak produktów bezglutenowych. Dzięki temu szybciej zrobimy zakupy, których spożycie nie będzie nam szkodzić. Podstawę diety bezglutenowej powinny stanowić przede wszystkim produkty naturalnie bezglutenowe, które jednocześnie dostarczają mnóstwo wartości odżywczych: witamin, minerałów oraz błonnika pokarmowego.

Smart Nutrition chleb bezglutenowy od Noble Health

Produkty, które mogą zwierać gluten pod różnymi postaciami:

  • gotowe wędliny

  • wyroby garmażeryjne

  • dania gotowe

  • pasztety mięsne i wegetariańskie

  • panierki

  • płatki kukurydziane

  • chipsy

  • dania i przyprawy w proszku

Jeśli chcemy sprawdzić, czy alergia na gluten nam minęła (może po jakimś czasie samoistnie ustąpić), jedyną metodą jest dieta eliminacyjna z ponownym wprowadzeniem uczulającego pokarmu. Jeśli po wprowadzeniu glutenu do diety nic nam nie będzie, to będzie znak, że alergię mamy za sobą. Od Ciebie będzie jedynie zależeć, czy będziesz chciała pozostać przy diecie bezglutenowej nadal, czy jednak powrócisz do dawnego żywienia.