Z życia wzięte

Budowanie i utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami, jest niezbędne w każdym biznesie. Szczególnie ważne, jest to dla osób, które sprzedają produkt, albo usługę. Jak sprawić zatem, by nowe kontakty, były dobre i trwałe? Co decyduje o tym, że klienci chętnie współpracują z określonymi firmami przez wiele lat?

Każdy klient jest ważny

Istotą budowania pozytywnych relacji z klientem, jest stworzenie przyjaznej i miłej atmosfery, w której poczuje się on komfortowo. Usługodawca musi sprawić, żeby partner biznesowy czuł się ważny dla firmy, z którą współpracuje. Ogromne znaczenie, dla trwałości relacji ma bezpośredni kontakt czyli telefonowanie. Poza tym, maile powinny być personalizowane i nie nachalne. Dodatkowo, trzeba umieć traktować klientów na równi i w taki sam sposób podchodzić do osoby, która teoretycznie nie należy do ustalonej przez firmę grupy docelowej.

Uprzejmość i profesjonalizm

Na pierwszy rzut oka są to oczywiste zasady, o których jednak warto przypomnieć, bo są niezbędne do budowania pozytywnych relacji z klientami. Podczas spotkań nie można zapominać o dobrych manierach. Warto również zaznaczać uprzejmość w wiadomościach mailowych. Ponad to, należy profesjonalnie podchodzić do każdego klienta. Najlepiej dostarczać mu raporty z odbytych spotkań, odpowiadać na wszystkie zadane przez niego pytania. W przypadku braku znajomości odpowiedzi, trzeba zasięgnąć porady innego specjalisty, by klient czuł, że obsługa w danej firmie działa na najwyższym poziomie. Dodatkowo, niezbędne jest dotrzymywanie umówionych terminów, szczerość i uczciwość wobec klienta.

Programy ułatwiające zarządzanie kontaktami z klientami

W zarządzaniu relacjami i kontaktami z klientami biznesowymi, pomagają systemy – Customer Relationship Managment, które wspierają sprzedaż, marketing i obsługę klienta. Dzięki nim, można ustalić konkretną strategię działania, która pozwoli zaspokoić wszystkie potrzeby klienta. Wspomniane systemy działają integralnie z bazami danych i programami informatycznymi. W związku z tym usługodawca, w bardzo prosty sposób otrzyma szereg informacji np.: o przeprowadzeniu kupna lub sprzedaży, albo niezapłaceniu przez klienta rachunku w terminie. Wspomniane sytuacje skutkują automatycznymi przypomnieniami o zapłacie lub informacją dla pracownika o konieczności kontaktu telefonicznego z klientem. Poza tym, systemy CRM mają dodatkowe funkcje jak: mailowe wysyłanie ofert, albo kartek urodzinowych do klientów.

Budowanie pozytywnych relacji z konsumentami nie jest wcale proste, trzeba włożyć wiele pracy w to, by potencjalni klienci zdecydowali się na współpracę z konkretną firmą. Trzeba przede wszystkim pamiętać, że partner biznesowy musi widzieć zaangażowanie usługodawcy i czuć się „zaopiekowany” przez konsultanta, wtedy z pewnością będzie zadowolony ze współpracy i zdecyduje się na ponowne kontakty biznesowe z przedsiębiorstwem.