19
N, Sie

Czy wiesz, że...

Odprawa na lotnisku może wyglądać różnie, w zależności od tego, czy lot odbywa się w obrębie strefy Schengen, czy poza nią. Od paru lat również linie lotnicze pozwalają pasażerom odprawić się samodzielnie – dotyczy to szczególnie tanich przewoźników, ale nie tylko. Wariantów jest zatem kilka i warto je poznać.

Krok pierwszy: odprawa online

Pasażerowie, którym przewoźnik zapewnia taką możliwość, mogą odprawić się samodzielnie w systemie komputerowym. Należy w takim przypadku podać dane z dokumentu tożsamości. Generalnie cała procedura sprowadza się do przepisania danych do formularza w internecie. Na podstawie tych informacji generowana jest karta pokładowa, czyli „bilet”, z którym będzie można wejść później na pokład. W praktyce nie jest to bilet jako taki – zawiera inny zakres informacji, ale spełnia także funkcję biletu.

Po dokonaniu odprawy generalnie nie ma możliwości zmiany daty wylotu ani danych pasażera. Warto też od razu zaznaczyć, że dokument, który posłużył do wypełnienia karty pokładowej, trzeba mieć ze sobą przez cały lot.

Krok drugi: odprawa bagażu

Krok ten wykonuje się tylko, jeśli wykupiony został bagaż rejestrowany. Autorzy poradnika pod adresem https://orangeparking.pl/blog/odprawa-na-lotnisku-krok-po-kroku radzą, by zgłosić się do stanowiska obsługi właściwych linii lotniczych, gdzie torby zostaną zważone, oznaczone i sprawdzone, czy nie stwarzają zagrożenia. Będzie to jednak możliwe dopiero po okazaniu karty pokładowej, więc jeśli nie dokonano odprawy online, przed odprawą bagażową trzeba wyrobić ją na lotnisku. Generalnie jednak dziś dotyczy to już stosunkowo niewielu pasażerów.

Krok trzeci: kontrola bezpieczeństwa

Kontrola bezpieczeństwa przebiega według zróżnicowanych procedur, to znaczy, że personel poszczególnych linii lotniczych, obsługa lotniska lub służby graniczne mogą w uzasadnionych przypadkach rozszerzyć zakres. W najprostszej wersji całość sprowadzi się do szybkiego sprawdzenia bagażu podręcznego i przejściu przez detektor na bramce oraz zeskanowania kodu z karty pokładowej.

Medialnie nagłaśniane kontrole osobiste lub skomplikowane procedury bezpieczeństwa przeprowadzane są naprawdę rzadko, by nie powiedzieć, że wyjątkowo, niemniej jednak cały czas są konieczne. Na każdym etapie może być konieczne okazanie zarówno karty pokładowej, jak i dokumentu tożsamości, a w przypadku lotu poza strefę Schengen także paszportu, wiz i ewentualnie innych dokumentów, które określone zostały w polityce wizowej konkretnego kraju.

Krok czwarty: wejście na terminal

Przede wszystkim za bramkami kontroli odpowiednie służby nadal mają prawo do kontrolowania tożsamości pasażerów. Nie robi się tego bez potrzeby, ale jeśli ktoś poprosi o okazanie karty pokładowej, a będzie miał odpowiednie uprawnienia, to nie należy się dziwić. Poza tym generalnie żadnych formalności już się tu nie dopełnia. Personel poinformuje o czasie przejścia do odpowiednich bramek i będzie można już spokojnie wejść na pokład samolotu.