11
Wt, Gru

Zdrowie i Uroda

W codziennym dążeniu do prowadzenia zdrowego i aktywnego trybu życia wiele osób zapomina, że każdy wysiłek fizyczny, czy to na bieżni, orbitreku, czy rowerku stacjonarnym, musi być poprzedzony rozgrzewką. Odpowiednią formą przygotowania mięśni do wytężonej pracy może być stretching, czyli ćwiczenia rozciągające. Jakie korzyści płyną z takiego przygotowania do treningu?

Czym jest stretching?

Stretching to po prostu ćwiczenia rozciągające. Ich zadaniem jest rozgrzanie mięśni i przygotowanie ich do wysiłku fizycznego. Stretching warto rozpocząć od rozgrzewki. Ćwiczenia rozciągające, zarówno statyczne, jak i dynamiczne, warto wykonywać na macie. Można zdjąć buty, aby było nam wygodniej. Rozciąganie warto rozpocząć od górnych partii ciała. Osoby mające pracę siedzącą przed komputerem docenią szczególnie możliwość rozluźnienia mięśni karku. By prawidłowo się rozgrzewać najlepiej pierwsze sesje zrobić pod okiem instruktorów fitness Energym

Czym warto poprzedzić stretching?

Stretching warto poprzedzić rozgrzewką, na przykład truchtem, który zwiększa temperaturę ciała, a przede wszystkim mięśni. Rozgrzewka pozwala zapobiegać kontuzjom, których można doznać, gdy osoba rozpoczyna rozciąganie się bez uprzedniego przygotowania. Stretching warto wykonywać również po treningu, na przykład po bieganiu, jako element pozwalający się wyciszyć i powrócić do normalnego tętna.

 

Jakie korzyści płyną ze stretchingu?

Wśród najważniejszych z nich należy wymienić aspekty takie jak:

  • ¾ zmniejszenie zmęczenia w czasie treningu – praca mięśni po wykonaniu rozciągania wiąże się z mniejszym obciążeniem;
  • ¾ mniejsza urazowość – rozgrzane mięśnie są mniej podatne na urazy powstałe podczas treningu;
  • ¾ szybsza regeneracja organizmu – trening poprzedzony i zakończony rozciąganiem skutkuje mniejszym zmęczeniem organizmu;
  • ¾ większa ruchomość kończyn – rozciąganie pozwala zwiększyć zakres ruchu mięśni i stawów, a tym samym zwiększa ruchomość kończyn górnych i dolnych;
  • ¾ możliwość uprawiania dyscyplin sportowych – wybrane dyscypliny sportowe, jak na przykład gimnastyka artystyczna czy lekkoatletyka, a nawet pewne odmiany tańca wręcz wymagają wcześniejszego rozciągnięcia mięśni.

Czym różni się rozciąganie dynamiczne od statycznego?

Przed treningiem zalecane jest wykonywanie rozciąganie dynamicznego, które korzystnie wpływa na system nerwowy, pobudza krążenie, zapewniając jednocześnie lepsze ukrwienie mięśni. Ćwiczenia, jakie wchodzą w zakres rozciągania dynamicznego, to krążenia ramion, krążenia tułowiem, wykroki, przysiady i pajacyki.

Przed rozpoczęciem treningu nie zaleca się natomiast rozciągania statycznego, polegające na naciąganiu mięśni, gdyż ten sposób ogranicza się przepływ krwi w mięśniach oraz spowalnia pracę centralnego systemu nerwowego. Nie oznacza to jednak, że rozciąganie statyczne jest w ogóle niewskazane – wiąże się z nim bowiem wiele zalet, takich jak łatwiejsze wykonywanie ćwiczeń, poprawa elastyczności, ograniczenie pojawienia się zakwasów oraz szybsza regeneracja mięśni. Stretching statyczny warto wykonywać praktycznie o dowolnej porze dnia, jednak trzeba pamiętać, aby odpuścić go sobie tuż przed treningiem.