19
Pt, Lip

Czy wiesz, że...

Zapewne każdy chociaż raz słyszał o certyfikacie SSL. Powinni zwrócić na niego uwagę także właściciele sklepów internetowych. Czy w ich przypadku SSL to konieczność?

SSL (Secure Socket Layer) jest protokołem sieciowym, którego zadaniem jest zabezpieczanie połączeń internetowych. Transmisja danych jest tu zabezpieczona kryptograficznie. Gdy brak certyfikatu SSL, wszelkie dane przesyłane między serwerem a przeglądarką nie są w żaden sposób chronione. W przypadku sklepów internetowych mogą to być dane wrażliwe. To łatwy kąsek dla cyberprzestępców. Na szczęście dziś nie jest już żadnym problemem zdobycie certyfikatu SSL. Szeroki wybór takich certyfikatów proponuje wielu dostawców internetowych (np. Domeny.pl). Czy jednak rzeczywiście certyfikat SSL jest niezbędny w sklepie internetowym? Wiele argumentów przemawia za tym, że tak. Oto najważniejsze.

Ostrzeżenia Chrome i pozycjonowanie

Każdy właściciel sklepu internetowego musi zdawać sobie sprawę, że jego witryna www będzie oznaczana przez przeglądarkę Chrome jako potencjalnie niebezpieczna. Dzieje się tak od października 2017 roku. Czy warto się tym przejmować? Oczywiście! Chrome to najpopularniejsza przeglądarka internetowa w Polsce. Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że większość potencjalnych klientów sklepu używa właśnie tej przeglądarki. Aby uniknąć takiego komunikatu, należy zainstalować SSL. Do tego taki certyfikat ułatwia działania SEO, ponieważ wyszukiwarka Google promuje strony bezpieczne i używające protokołu HTTPS.

Certyfikat SSL, czyli sklep godny zaufania

Aby odnieść sukces, sklep internetowy musi przede wszystkim zdobyć zaufanie klientów. To przekłada się na późniejsze wyniki finansowe i rentowność całego przedsięwzięcia. Zdobycie zaufania nie jest łatwe na mocno konkurencyjnym rynku. Do tego użytkownicy są coraz bardziej świadomi i zwracają uwagę, czy dana strona www jest bezpieczna, szczególnie gdy za jej pośrednictwem dokonują płatności.

Obowiązek prawny i płatności w e-sklepie

Jeśli już wspomnieliśmy o płatnościach w sklepie internetowym, należy przypomnieć, że nowoczesne rozwiązania w tym zakresie dostępne są jedynie wtedy, gdy sklep posiada certyfikat SSL. Dotyczy to na przykład możliwości płacenia kartą.

Właściciel sklepu internetowego powinien także zwrócić uwagę na osławione już RODO. Co prawda w żadnej ustawie o ochronie danych nie ma słowa o certyfikacie SSL, ale jest za to mowa o obowiązku odpowiedniego zabezpieczenia danych udostępnianych przez klientów sklepu. Za niedopełnienie tego obowiązku grożą bardzo wysokie kary. Certyfikat SSL jest narzędziem, które ułatwia ochronę danych i tym samym pomaga wypełnić prawny obowiązek.

Oczywiście można wymienić jeszcze wiele innych argumentów przemawiających za tym, żeby instalować w sklepach internetowych certyfikaty SSL. Przedstawione jednak wyżej powody są najważniejsze. Jedno jest pewne: dla e-sklepu korzystniej jest posiadać SSL, niż go nie mieć.