Czy wiesz, że...

Zapłon iskrowy znany jest z pewnością każdemu kierowcy. Silniki cieplne spalinowe wykorzystują iskrę elektryczną, która powstaje między świecami zapłonowymi. Dochodzi tutaj do spalania wewnętrznego. Mieszanka paliwa oraz powietrza jest zapalana za pomocą wyżej wspomnianej iskry - w taki sposób jest ona przygotowywana przed zapłonem. Stopień sprężenia mieszanki bezpośrednio wpływa na sprawność silnika znajdującego się w pojeździe. Jest to niezwykle popularny mechanizm, bez którego ciężko wyobrazić sobie współczesną branżę motoryzacyjną.

Pierwszy silnik z zapłonem iskrowym
Nie każdy wie, że pierwszy silnik spalinowy z zapłonem iskrowym powstał ponad sto lat temu. Za jego twórcę uważany jest konstruktor-samouk Nikolaus Otto. Stworzony wynalazek nie tylko przyniósł ma sławę na całym świecie, ale również zrewolucjonizował branżę motoryzacyjną. 
Warto dowiedzieć się nieco więcej o życiu wynalazcy. Pochodził on z ubogiej rodziny, przez co nie mógł on kształcić się w interesującym go kierunku. Brak wykształcenia technicznego nie powstrzymał go jednak przed konstruowaniem. W roku 1861 powstała pierwsza maszyna jego projektu. Była to alternatywa dla tamtejszych maszyn parowych, które były wykorzystywane na szeroką skalę. Warto wiedzieć, że to właśnie ta konstrukcja posłużyła jako baza podczas projektowania silnika czterosuwowego zasilanego gazem. Jego prototyp pojawił się już w 1862 roku. Działanie mechanizmu było relatywnie proste - w pierwszej kolejności była pobierana mieszanka paliwowo-powietrzna, a następnie była ona sprężana. To właśnie dzięki temu możliwy był zapłon i wydech. Kilka lat później Otto i Eugen Langen założyli własne przedsiębiorstwo o nazwie N. A. Otto & Cie. Na uwagę zasługuje fakt, że głównym konstruktorem był Nikolaus - to właśnie dzięki temu jego nazwisko jest do dnia dzisiejszego doskonale znane każdemu pasjonatowi motoryzacji.

Rozwój silników spalinowych
W 1867 wyżej wspomniani konstruktorzy zaprezentowali na paryskiej wystawie silnik dwusuwowy. Spotkał się on z ogromnym uznaniem tamtejszych ekspertów. Twórcy zostali wyróżnieni, a nawet uhonorowani Złotym Medalem. W kolejnych latach pracowano nad tym, aby silnik spalinowy był jeszcze lepszy. Dążono do uzyskania wysokiej wydajności, a także niskiego spalania. Nie bez znaczenia była również wytrzymałość oraz bezawaryjność. W roku 1977 opatentowano konstrukcję silnika czterosuwowego, który cechował się wyjątkową sprawność, a także ciszą pracą. Był on nazywany cichym silnikiem Otto. Na uwagę zasługuje fakt, że sprzedano go w ilości kilkudziesięciu tysięcy sztuk, co stanowi imponujący wynik. Na skutek sporów prawnych Nikolaus utracił patent w roku 1886. Okazało się, że pewien francuski konstruktor opatentował podobną konstrukcję znacznie wcześniej. Pomimo tego silniki Otto nie straciły na popularności. Brak patentu sprawił jednak, że firmy konkurencyjne uaktywniły się. Na rynku pojawiły się nowe silniki dwusuwowe oraz czterosuwowe, a branża motoryzacyjna gwałtownie się rozwinęła. Do dnia dzisiejszego silniki czterosuwowe nazywane są silnikami z zapłonem iskrowym.

https://www.bthfast.pl - dealer silników DEUTZ