18
Pt, Paź

Z życia wzięte

Według przepisów polskiego prawa kask rowerowy nie jest obowiązkowym wyposażeniem cyklistów pełnoletnich (nieletni użytkownicy rowerów muszą go natomiast zakładać). Niejednoznaczności dodaje fakt, że wraz z rozpoczęciem sezonu rowerowego w mediach powtarza się dyskusja na temat sensowności tego rodzaju zabezpieczenia.

Według przepisów polskiego prawa kask rowerowy nie jest obowiązkowym wyposażeniem cyklistów pełnoletnich (nieletni użytkownicy rowerów muszą go natomiast zakładać). Niejednoznaczności dodaje fakt, że wraz z rozpoczęciem sezonu rowerowego w mediach powtarza się dyskusja na temat sensowności tego rodzaju zabezpieczenia. Publicznie mierzą się ze sobą argumenty za i przeciw. Tymczasem rzut oka choćby na podstawowe statystyki lub relacje z miejsca wypadku przekonują o zasadności zakładania kasków. Aby zabrać samodzielne stanowisko w tej sprawie, warto dowiedzieć się jak właściwie działa to akcesorium.

Działanie kasku rowerowego

Zacznijmy od jego budowy. Zewnętrzną warstwę pokrywa twarda skorupa, środek wyściełany jest miękkim tworzywem, które wpływa bezpośrednio na komfort użytkowania, natomiast w jego wnętrzu umieszczona jest rozprężona polisterynowa pianka (EPS). Lekka pianka EPS ma za zadanie amortyzować wstrząsy wytwarzane w czasie jazdy, ale przede wszystkim minimalizować przykre skutki uderzeń spowodowanych upadkiem. Jednocześnie kask spełnia szereg innych zadań. Ochrania przed czynnikami zewnętrznymi takimi jak grad czy intensywne opady deszczu, a także mijanymi w lesie lub przy drodze gałęziami.

Konstrukcje kasków rowerowych powstają w oparciu o dwie metody: in-mould oraz MIPS Brain Protection System. Pierwsza polega na tym, że wkładka wewnętrzna i zewnętrzna są ze sobą trwale zespolone, zapewniając tym samym większe bezpieczeństwo oraz trwałość produktu. Z kolei druga technologia opiera się na przeciwstawnym założeniu, czyli obie części kasku są rozdzielone, ale jednocześnie znajdują się na tyle blisko, by ze sobą kooperować, a w razie uderzeń pod kątem, zmniejszać ryzyko urazów o charakterze rotacyjnym. Przed zakupem produktu warto sprawdzić certyfikat bezpieczeństwa, który opracowany jest pod względem trzech standardów: europejskiego (CEN), australijskiego (ASTM) oraz amerykańskiego (CSPC). Kaski sprzedawane w Polsce powinny spełniać normę europejską oznaczoną jako EN 1078.

Kiedy wymienić kask rowerowy?

Kolejną istotną sprawą jest kwestia wymiany kasków. Niestety zdecydowana większość kasków powstaje w taki sposób, że po pierwszej kolizji nadają się wyłącznie do wyrzucenia, dlatego warto dokładnie sprawdzić kask za każdym razem po wypadku. Wszystko z tego powodu, że pianka EPS, która już raz amortyzowała skutki uderzenia, nie ma właściwości przywracających dawny stan, co w praktyce oznacza, że zwykle traci swoją ochronną funkcję. Przy bezkolizyjnej jeździe warto wymieniać kask na nowy co kilka lat.

Aby wybrać dla siebie najodpowiedniejsze modele kasków rowerowych, warto odwiedzić dobry sklep rowerowy, który oferuje kaski marki Lazer - taki znajdziesz pod adresem: https://cycleshop.pl