Czy wiesz, że...

Tytułową tezę moglibyśmy równie dobrze potraktować jako stwierdzenie, a nie pytanie. Opakowania jednorazowe to nasza rzeczywistość, wystarczy wejść do najbliższego sklepu i policzyć jak wiele produktów pakowanych jest w opakowania plastikowe, a jak wiele w opakowania ekologiczne...

Dotyczy to zarówno produktów spożywczych z długą datą przydatności, jak i owoców oraz warzyw, gdzie średnio około połowa świeżych produktów z tej grupy posiada opakowania jednorazowe z plastiku. Jeśli naczynia jednorazowe i opakowania są wszędzie wokół nas, to jak wykorzystać ich potencjał marketingowy?

Burza, którą wywołały jednorazowe opakowania w ostatnim czasie, przybiera na sile. W debacie publicznej możemy spotkać się z radykalnym sprzeciwem, by wykorzystywać naczynia plastikowe w gastronomii. Mówi się, że w najbliższych latach z obiegu znikną kubki jednorazowe oraz tacki plastikowe, powoli wycofywane są także słomki do napojów. Opakowania jednorazowe nie muszą być jednak wykonane z plastiku, by były użyteczne, tak pod kątem gastronomii jak i marketingu…

slider

Fot. www.ajk-opakowania.eu/sklep/kategoria.17.naczynia.jednorazowe.html

Ekologiczne opakowania z tworzywa sztucznego?

No właśnie, czy to czasem nie zaprzecza samemu sobie? Otóż nie, to doskonały pomysł na opracowanie wartościowego marketingowo opakowania jednorazowego dla swojego produktu. Wystarczy, by naczynia jednorazowe były wykonane z plastiku, który w całości nadaje się do recyklingu i może być ponownie wykorzystany w cyklu życia danego produktu. Takim plastikiem jest np. PET i EKO-PET, czyli folia, przeznaczona do kontaktu z żywnością, w całości produkowana z surowców pochodzących z recyklingu.

Opakowania jednorazowe powinny zawierać adnotację lub/i grafikę pokazującą, że są one wykonane z materiałów recyklingowanych, jak należy się z nimi obchodzić i gdzie je składować. Rosnąca świadomość konsumentów na temat stanu środowiska naturalnego sprawia, że naczynia plastikowe oraz opakowania ekologiczne z takimi oznaczeniami stawiają firmę w dobrym świetle – jako świadomą swojego śladu w środowisku oraz wychodzącą naprzeciw współczesnym problemom.

recup 4481723 1280

Fot. Ekologiczne, spersonalizowane kubki papierowe

Personalizowane opakowania jednorazowe

Kubki jednorazowe podpisywane imieniem zamawiającego kawę w Starbucksie zna chyba każdy. To prosty trick, który sprawia, że czujemy się dobrze, ale też że zwracamy większą uwagę na samo opakowanie, a nie jedynie na produkt, który się w nim znajduje. Im bardziej spersonalizowane opakowanie, tym więcej uwagi przykuwa i daje większą wartość marketingową. Opakowania jednorazowe powinniśmy potraktować jako formę promocji firmy, usługi lub produktu. Jeśli są to opakowania ekologiczne – tym lepiej! Firma nie tylko zyskuje przestrzeń do zagospodarowania grafiką i treścią, ale także status EKO, co w dzisiejszych czasach jest olbrzymim atutem.

Warto zadbać, by na odwrocie opakowania jednorazowego znalazła się instrukcja, jak się z nim obchodzić. Może to być kreatywna grafika, wywołująca uśmiech i nawiązująca do strategii marketingowej firmy – znów, w pełni wykorzystujemy potencjał niewielkiej przestrzeni, informujemy o czymś ważnym i budujemy swoją rozpoznawalność na lokalnym rynku.

Naczynia jednorazowe – nie takie straszne, jak je malują?

Opakowania jednorazowe okryły się złą sławą. Z ukosa patrzy się dzisiaj na kubki jednorazowe, tacki plastikowe czy słomki, jednak należy zawsze pamiętać, że ich obecność w naszym ekosystemie to nie wina samego surowca (który swoją drogą ma olbrzymi szereg zalet użytkowych, dlatego też jest tak powszechnym opakowaniem jednorazowym), a raczej ludzi, którzy nie potrafią właściwie segregować i ponownie wykorzystywać plastiku. Ekologiczne opakowania mają to zmienić – jednak jak wpłyną na ceny produktów i ich wykorzystanie? O tym powiedzą nam przyszłe lata...