Czy wiesz, że...

Wbrew częstym opiniom kierowców i deklaracjom producentów, rozrząd wcale nie jest nieśmiertelny i jak większość podzespołów oraz układów samochodowych może dokonać żywota, szczególnie, gdy o niego nie dbamy. Prawda jest taka, że zaniedbania w tym zakresie mogą nas słono kosztować.

Dla jasności

Rozrząd napędza każdy silnik tłokowy, niezależnie od tego czy znajduje się on w samochodzie, maszynie rolniczej czy ogromnym statku żeglugowym. Współczesny rozrząd to złożony mechanizm, wymagający dokładnej i systematycznej obsługi serwisowej. Zerwanie napędu rozrządu, bez względu na to czy obsługuje go łańcuch czy pasek, wróży poważne kłopoty, łącznie z uszkodzeniem jednostki napędowej.

Pasek lub łańcuch rozrządu jest odpowiedzialny za właściwą synchronizację pracy wałków do obrotów wału korbowego. Przerwanie lub zdestabilizowanie tego procesu, może spowodować zetknięcie się zaworu z tłokiem, a to już prosta droga do ich uszkodzenia i wystąpienia poważnej awarii jednostki napędowej. Takie uszkodzenia to najczęściej rozległa dewastacja silnika, która z reguły jest bardzo kosztowna w naprawie. Mowa tu o kilku tysiącach złotych w najbardziej optymistycznym scenariuszu.

Wymiana

Kiedy najlepiej wymienić rozrząd w samochodzie? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zazwyczaj informacje na ten temat znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu lub u samego producenta. Wszystko zależy od konstrukcji samochodu oraz zastosowanego w nim rodzaju silnika. Można również decyzję o wymianie rozrządu oprzeć na przebiegu oraz wieku jednostki napędowej.

Wymiana rozrządu powinna być przeprowadzona z użyciem najlepszych jakościowo części zamiennych. Pamiętajmy, że taka operacja wiąże się nie tylko z założeniem nowego paska czy łańcucha, ale również z wymianą m.in. pompy wody, uszczelek, napinaczy oraz rolek prowadzących. Oszczędzanie pieniędzy na zakup wątpliwej jakości tego rodzaju elementów rozrządu to nie jest najlepszy pomysł. Obecnie, przy minimum poświęconego czasu i dobrych chęci, można znaleźć świetnej jakości elementy rozrządu w bardzo dobrej cenie https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/zestaw-paska-rozrzadu,100453.html z gwarancją producenta oraz fachowym wsparciem osób znających się na współczesnych rozrządach samochodowych. Jeśli kupować to tylko części OEM, ponieważ dają one gwarancję prawidłowego działania przez cały okres między wymianami.

Wymianę rozrządu, w zależności od konkretnego modelu samochodu, zaleca się wykonać najlepiej co kilka lat. Oczywiście, są auta, w których taka czynność jest konieczna po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, w innych natomiast można spokojnie przejechać między jedną wymianą a drugą od 100 do nawet 200 tys. kilometrów. O tym, że rozrząd w samochodzie wymaga serwisowej interwencji możemy się dowiedzieć, słuchając pracy silnika. Wszelkie nietypowe dźwięki dochodzące spod maski, zwłaszcza w silnikach z łańcuchowym rozrządem, to sygnał, że nie jest dobrze. W przypadku rozrządu napędzanego paskiem wielorowkowym o jego zużyciu będzie świadczyć sparciała powierzchnia powstająca na skutek zmiennej temperatury, a także wszelkie wystrzępienia czy naderwania.