Czy wiesz, że...

Transport kabotażowy stał się w Polsce bardzo popularny, szczególnie w ostatnich latach. Jednak na czym on polega i z jakimi obostrzeniami jest związany? Wyjaśniamy w naszym artykule.

Co oznacza słowo kabotaż

Samo pojęcie “kabotaż” wywodzi się od nazwiska włoskiego żeglarza, Giovanniego Caboto, który zasłynął odkryciami geograficznymi w XV wieku. Współczesny kabotaż nie ma jednak nic wspólnego z odkrywaniem coraz to nowych terytorium, choć to właśnie terytorium jest tu istotnym czynnikiem. Otóż transport kabotażowy ma miejsce wtedy, gdy firma transportowa świadczy usługi przewozowe w kraju, w którym nie ma siedziby. Dla przykładu, polska firma transportowa z siedzibą w Poznaniu, realizuje zlecenie transportu towarów z Turynu do Rzymu.

Kto może wykonać kabotaż?

Zgodnie z przepisami, tego typu transport może wykonać każdy przedsiębiorca, który zajmuje się zarobkowym przewozem drogowym. Do jej wykonywania niezbędna jest zarejestrowana działalność oraz licencja transportowa na przewozy międzynarodowe. Dodatkowo, jeśli kierowca zatrudniony w tej firmie jest obywatelem kraju trzeciego, musi on legitymować się świadectwem kierowcy.

Transport kabotażowy a przepisy UE

Sposób, w jaki można realizować transport kabotażowy na terenie państw wspólnoty europejskiej, reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 1072/2009. Dodatkowo, dokument ten jest doprecyzowany przez rozporządzenia krajowe. Tym samym, transport kabotażowy może być zrealizowany pod trzema warunkami:

  1. Po choćby częściowym rozładunku towaru w ramach przewozu międzynarodowego. W ten sposób uniemożliwia się “doładunek” towaru na terenie państw członkowskich innych, niż kraj przewoźnika;
  2. Transport kabotażowy może być zrealizowany tylko tym samym pojazdem, który wcześniej wykonywał przewóz międzynarodowy;
  3. Nie można przekroczyć 3 przewozów kabotażowych, a co więcej, ostatni z rozładunków może się odbyć nie później, niż 7 dni po zakończeniu rozładunku transportu międzynarodowego.

Te firmy, które planują wykonanie kabotażu bez ładunku, mogą wykonać tylko jeden taki przewóz. Warunkiem niezbędnym do wykonania transportu kabotażowego, jest udokumentowanie realizacji zlecenia międzynarodowego przewozu towarów. Aby to zrobić muszą one przedstawić list CMR (międzynarodowy list przewozowy) z pierwszego transportu, który odbył się na terenie drugiego kraju członkowskiego.

Decydujesz się na kabotaż? O tym nie warto zapomnieć!

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, jednym z najważniejszych dokumentów podczas realizacji transportu kabotażowego, jest list przewozowy. Co powinien zawierać właściwie wypełniony CMR? Przede wszystkim powinny się w nim znaleźć takie informacje, jak dane i podpis nadawcy, przewoźnika i odbiorcy przewożonego towaru, adres na który ma być dostarczony ładunek, a także szczegóły dotyczące towaru, czyli jego waga, opis oraz numery rejestracyjne pojazdu, którym dokonywany jest przewóz kabotażowy - wyjaśniają eksperci firmy BOS Licencje Transportowe, która zajmuje się pomocą i obsługą w uzyskiwaniu licencji transportowych.

undefined