Zdrowie

Koronawirus zmienił oblicze handlu i spowodował, że wiele firm przeniosło swoją działalność do internetu. Dla części z nich była to jedyna szansa na przetrwanie, ale pojawiły się także nowe sklepy. Przyspieszona ekspansja e-commerce jest wynikiem gwałtownej zmiany zwyczajów zakupowych klientów.

Dlaczego chętniej wybieramy zakupy w sieci?

Liczba klientów sklepów internetowych szybko rośnie. Strach przed zachorowaniem na COVID-19, konieczność pozostawania w kwarantannie i obowiązek zachowywania dystansu społecznego sprawiły, że zakupy on-line dla wielu osób są obecnie jedynym sposobem na bezpieczne zakupy. Zamknięcie galerii handlowych i ograniczenie liczby klientów w sklepach oraz godziny obsługi wyłącznie seniorów znacząco obniżyły komfort robienia zakupów w punktach stacjonarnych. Zmusiło to wiele osób do poszukiwania potrzebnych towarów w sieci.

Zakupom dokonywanym w internecie sprzyja dostępność asortymentu przez całą dobę każdego dnia tygodnia i wygodne formy płatności. Różne sposoby dostawy produktów do domu dają możliwość uniknięcia przypadkowych kontaktów z osobami zakażonymi, których nie można wykluczyć w sklepach stacjonarnych.

Idealnym przykładem są apteki. Zrobienie zakupów na https://www.apo-discounter.pl/ likwiduje ryzyko zarażenia się koronawirusem od chorej osoby stojącej w kolejce po leki. Klient nie dotyka żadnych przedmiotów, na których mogą znajdować się zarazki. Zapewniony jest komfort i maksimum bezpieczeństwa. Dzięki innowacyjnym technologiom zamówienia są automatycznie przetwarzane i realizowane. Liczba osób, z którymi mają one kontakt, jest ograniczona do minimum.

Jakie branże przeniosły się do sieci?

Zmiana stylu życia oraz wprowadzone ograniczenia sprawiły, że wiele branż wcześniej działających wyłącznie stacjonarnie lub w ograniczonym zakresie wirtualnie, rozwinęło biznes w sieci. Od początku pandemii znacznie więcej aptek zwiększyło działalność on-line. Popyt na środki odkażające, leki przeciwgrypowe, rękawiczki jednorazowe czy maseczki spowodował znaczący wzrost sprzedaży przez apteki internetowe. Więcej przydatnych informacji na ten temat można znaleźć w artykule pt.: „Zakupy leków w dobie koronawirusa – apteka stacjonarna czy online?”.

Koronawirus zmienił jednak zwyczaje zakupowe Polaków nie tylko w kwestii aptek i leków. Coraz częściej szukamy w sieci środków higienicznych, towarów z działu dom i ogród, elektroniki, sprzętu komputerowego oraz TV i AGD. W sklepach on-line kupujemy ubranka i zabawki dla dzieci, a także odzież, obuwie dla dorosłych, sprzęt sportowy i produkty do pielęgnacji urody. Znacznie częściej w sieci wybieramy również produkty spożywcze, delikatesowe oraz książki.

Tu pojawiła się też nowa grupa klientów, która wcześniej preferowała zakupy stacjonarne. Są to seniorzy i mieszkańcy małych miejscowości. Dla nich zakupy w markecie często wiązały się z koniecznością dojazdu środkami masowej komunikacji.

Czy warto przenieść sprzedaż do sieci?

Zapewnienie bezpieczeństwa klientom to obowiązek każdego sprzedawcy. Pandemia obnażyła niedociągnięcia w tym zakresie, występujące w wielu sklepach. Nawet bardzo rygorystycznie przestrzegając przepisów i zaleceń sanitarnych, klienci nie unikną spotykania w nich innych osób.

Sprzedaż internetowa gwarantuje bezpieczne transakcje. Wzrost zakupów dokonywanych drogą on-line najlepiej świadczy o tym, że ta forma nabywania potrzebnych produktów coraz bardziej odpowiada konsumentom. Nawet grupy, które wcześniej rzadko lub wcale nie korzystały z tej formy sprzedaży, obecnie przekonały się do niej.

Zmiana nawyków zakupowych zmieniła handel. Wszystko wskazuje na to, że trend ten jest długoterminowy. Zaadaptowanie się do nowych warunków to dla sklepów szansa utrzymania się na rynku, bez względu na panującą obecnie sytuację. Branża e-commerce zyskuje na pandemii i ciągle się rozwija. Nawet gdy minie zagrożenie COVID-19, klienci wciąż będą preferować zakupy on-line. Wzrosła bowiem społeczna świadomość ryzyka pojawienia się kolejnych wirusów oraz sposobów ich transmisji. Bezpieczeństwo jest istotnym elementem współczesnych zakupów. Zmiana kanałów sprzedaży jest więc koniecznością.

Przeniesienie sklepu do sieci to najlepszy sposób na utrzymanie obecnego i przyciągnięcie nowego klienta. Zmiany zachowań zakupowych są trwałe i nieodwracalne. Zakupy on-line to dla kupujących nie tylko komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo i brak ryzyka zakażenia.