Czy wiesz, że...

Polacy chętnie przechodzą na samozatrudnienie, korzystając ze swojej pomysłowości. Coraz mniej obawiają się przejścia na swoje. Rejestracja działalności wiąże się z szeregiem zadań. Po pierwsze formalności- wniosek można złożyć przez internet, a po drugie inne kwestie, jak wyposażenie biura, miejsca pracy. Zazwyczaj potrzebne jest wszystko. Sprawdź szczegóły.

Zakładam firmę – czy muszę mieć pieczątkę?

W 2021 roku do CEIDG wpłynęło blisko o 12% więcej wniosków od rejestrujących jednoosobową działalność, w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Polacy chętnie przechodzą na samozatrudnienie, korzystając ze swojej pomysłowości. Coraz mniej obawiają się przejścia na swoje. Rejestracja działalności wiąże się z szeregiem zadań. Po pierwsze formalności- wniosek można złożyć przez internet, a po drugie inne kwestie, jak wyposażenie biura, miejsca pracy. Zazwyczaj potrzebne jest wszystko. Zaczynając od tak prozaicznych rzeczy jak spinacz biurowy a kończąc na sprzętach i pozostaje jeszcze pytanie o pieczątkę. Czy jest konieczna?

Czy firma ma obowiązek posiadania pieczątki?

Przywykliśmy do odbijających się w firmach pieczątek. Ułatwiają one codzienna pracę, ale polskie prawo nie nakłada na przedsiębiorców obowiązku posiadania pieczątki firmowej. Natomiast w codziennej rzeczywistości przedsiębiorców, w urzędach oraz często w bankach pracownicy wymagają nie tylko podpisu na dokumencie, ale również pieczątki. Co w takiej sytuacji? Wystarczy poprosić o podstawę prawną.

Warto zwrócić uwagę, że na większości dokumentów widnieje napis: podpis i pieczątka. Natomiast zgodnie z polskim prawem wystarczy podpis. Kwestię pieczątki można odłożyć na później bądź zamówić ją wraz z artykułami biurowymi. Hurtownie papiernicze zazwyczaj oferują taką opcję. Dlatego jeśli zamawiasz papier do drukarki, korektor biurowy czy inne materiały biurowe, sprawdź ofertę pieczątek. Być może okaże się, że w ofercie jest ta jedna jedyna- idealna.

Zalety posiadania pieczątki

Jest ich wiele, począwszy od wizerunkowych przez wygodę po szybkość działania. Pieczątka wpływa na odbiór firmy. Buduje wizerunek firmy jako profesjonalnej i godnej zaufania. Ułatwia też codzienne załatwianie spraw. Zamiast wypisywać druki wystarczy jeden stempel. Z nią unikasz również tłumaczenia się w bankach i urzędach. Poza tym jest szybkim sposobem na pozostawienie kontaktu do siebie. Wystarczy odbić pieczątkę na kartce i gotowe, dzięki czemu nie tracisz kontaktów biznesowych.

Oczywiście pieczątka nie jest tak ważna na początku działalności jak zaopatrzenie biura i firmy. Każdy biznes jest inny i jeden przedsiębiorca na początku musi wydać dużo na dobry laptop, inny na narzędzia do warsztatu, a jeszcze inny na papier do plotera i samo urządzenie. Dlatego gdy najważniejsze sprawy są już załatwione, to można zabrać się za wybór stempla.

Pozostaje jeszcze kwestia tego, co umieścić na pieczątce? Powinny się na niej znaleźć: nazwa firmy, adres, kontakt (telefon, mail, strona internetowa).

Pieczątka nie kosztuje dużo, dlatego warto w nią zainwestować. Zwłaszcza że wśród form i kolorów (również tuszów) wybór jest duży.