Czy wiesz, że...

Model franczyzowy przestał już być domeną wielkich firm międzynarodowych. Coraz częściej franczyzę oferują polskie marki. Jak wygląda to od kuchni?

Franczyza w Polsce – perspektywy są ogromne

Polscy przedsiębiorcy wręcz zakochali się we franczyzie. Stabilny zarobek przy niskim wkładzie własnym i szansa na rozwój w jednym to bardzo solidne argumenty. W największym stopniu przemawiają one do osób ambitnych, chętnych do działania i pragnących tworzyć gospodarkę naszego kraju w najbardziej kluczowych sektorach.

Franczyza to nie tylko domena restauracji i sklepów, choć tam niewątpliwie mocno widać wpływy tego mechanizmu. Jak funkcjonuje taki model? Jakie są największe sieci franczyzowe w Polsce? Czy sklepy franczyzowe oferują lepszą jakość od tych prowadzonych przez indywidualne podmioty? Przedstawiamy najważniejsze fakty, które warto znać, jeśli interesuje nas franczyza w Polsce.

Czym jest franczyza?

Na start krótko – franczyza to sposób prowadzenia biznesu, w którym mamy do czynienia ze współpracą pomiędzy dwoma niezależnymi finansowo stronami. Pierwsza z nich to franczyzodawca: podmiot, który udziela dostępu do lokalu, marki oraz infrastruktury. Na drugim końcu znajduje się franczyzobiorca – osoba prowadząca dany lokal w imieniu franczyzodawcy, która ma decydujące znaczenie dla działania placówki jako franczyzodawcy, prowadząca jednak swoją lokalną, indywidualną działalność gospodarczą.

Największa franczyza w Polsce pod względem liczby placówek – sklepy Żabka

Najlepszym wynikiem w naszym kraju może pochwalić się sieć Żabka. W Polsce znajduje się obecnie imponująca liczba ponad 8 tysięcy placówek! To sieć niewielkich sklepów, której nie trzeba nikomu przedstawiać – według badań rynkowych jest rozpoznawana przez aż 93% Polaków. Z siecią współpracuje przeszło 7 tysięcy franczyzobiorców. Tak rewelacyjne wyniki pokazują, że franczyza tej konkretnej sieci ma się znakomicie.

Sukces placówki franczyzowej w dużej mierze zależny jest od tego, jak dobrze odbierają ją klienci. Sklepy franczyzowe Żabka oferują bardzo szeroką ofertę – możemy w nich zjeść ciepły posiłek, zrobić zakupy, napić się kawy, a nawet opłacić rachunki czy odebrać przesyłki pocztowe. Dodatkowo są to jedne z niewielu punktów, które są otwarte także w niedziele.

Wszystko to sprawia, że Żabki stały się znane  w każdym zakątku Polski. Sklepy z zielonym szyldem znajdziemy w całym kraju – nieustannie otwierane są także kolejne nowe placówki.  Widać to w przypadku większych miast, gdzie często znajdziemy nawet kilka Żabek na jednej ulicy, w odległości kilkuset metrów od siebie, ale i małych miejscowości, w których do tej pory oferta sieci nie była dostępna

Skąd bierze się sukces franczyzy w Polsce?

Istnieje pewien mechanizm psychiczny/ pewne mechanizmy psychologiczne, który wpływa na większą skłonność klientów do odwiedzania placówek franczyzowych niż innych punktów. Ma on wiele wspólnego z ekspozycją na markę – to, co jest nam znane, traktujemy jako lepsze, bezpieczniejsze, chętniej także do tego wracając. To aspekt, na którym opiera się ogromna część działań marketingowych.

Odpowiednia ekspozycja i sklepy franczyzowe mają wiele wspólnego. Znamy stałą ofertę placówek – menu Żabka Café jest mniej więcej takie samo niezależnie od tego, czy jesteśmy na Pomorzu czy w Małopolsce. Popularne hot dogi z Żabki mają taki sam smak i podawane są w taki sam sposób, z tymi samymi sosami. Wszystko to gra naprawdę ogromną rolę w naszej psychice. Widać to nawet po potocznych rozmowach – dla niektórych osób Żabka stała się synonimem „małego osiedlowego sklepu/ sklepu z sąsiedztwa”.

Największa sieć kawiarni w Polsce

Franczyza w Polsce to nie tylko sklepy franczyzowe. To fakt, który może być zaskakujący – najwięcej kawiarni w naszym kraju ma właśnie sieć Żabka. Popularność Żabka Café  sprzężona jest z tym, że jej ofertę znajdziemy w praktycznie każdym sklepie.