Czy wiesz, że...

Zastanawiasz się, czy system franczyzowy jest dla Ciebie? Każdy model prowadzenia biznesu ma swoje plusy i minusy. Aby łatwiej było Ci podjąć decyzję, musisz wiedzieć, jak działa franczyza. Przyjrzyjmy się jej cechom, wadom i zaletom.

Franczyza – zalety

Na początku warto zaznaczyć, że każdy model franczyzowy jest inny, mimo że opiera się na stałych zasadach, jak współpraca między dwoma podmiotami czy dzielenie się zyskiem. Jeśli szukasz pomysłu na biznes, sprawdź kilka propozycji franczyzy. Oferty mogą różnić się fundamentalnymi zasadami lub szczegółowymi zapisami.

Szeroki wybór sieci franczyzowych pozwala na inwestycje zarówno dla osób z małym, jak i z większym kapitałem inwestycyjnym – na przykład franczyza Żabki jest możliwa przy jedynie 5 tys. zł wkładu własnego. Franczyzobiorca działa jako niezależny przedsiębiorca, ale dołącza do dużej i znanej sieci, dzięki czemu od razu startuje z mocniejszej pozycji. Dlaczego? W ramach sieci łatwiej uzyskać konkurencyjne ceny towarów, a rozpoznawalne logo i znajoma oferta szybciej przyciągną potencjalnych klientów.

Przede wszystkim jest to sprawdzony model biznesowy, dlatego ryzyko niepowodzenia jest bardzo niskie. Przez czas trwania współpracy licencjodawca zapewnia wsparcie na różnych etapach prowadzenia działalności – jak szkolenia, praktyki, działania marketingowe, konkretne porady czy badania marketingowe. Pojawiają się zatem oszczędności – i to w skali makro, m.in. na kampaniach reklamowych.

Jakie wady tego systemu może odczuwać franczyzobiorca?

Przede wszystkim pracujesz na własny rachunek, ale musisz dzielić się zyskiem. Mniejsze ryzyko wiąże się z niższym zyskiem z franczyzy. Oferty są jednak różne i procent, jaki trzeba przekazać franczyzodawcy, może być bardzo różny.

Franczyza to sieć, która daje jej siłę, ale też wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Działasz jako niezależny przedsiębiorca, ale jednocześnie stanowisz część grupy wszystkich franczyzobiorców.

Oznacza to, że każda franczyza – Żabka, znana apteka czy piekarnia – musi działać na ściśle określonych zasadach. W tym modelu nie ma miejsca na kreatywność i autorskie wizje czy pomysły.

Franczyza – oferty dla każdego

Przed podjęciem decyzji warto zrobić analizę możliwości, potrzeb, marzeń i celów, a także sprawdzić, co niesie ze sobą konkretna franczyza. Oferty są różne, dlatego weź pod uwagę swoje mocne strony, konkretne umiejętności i cechy charakteru oraz osobowości. Przemyśl, czy franczyza będzie najlepszym rozwiązaniem, a potem wybierz najlepszą dla siebie ofertę franczyzową.