19
Cz, Paź

Sport

Wytrzymałość i kondycja z pewnością przydają się w trakcie zawodów triathlonowych, jednak ogromne znaczenie ma również właściwa technika. Jedno jest pewne – bez odpowiedniego przygotowania, nie mamy szans dobiec do mety. Jak więc sprawić, by triathlon stał się realnym celem?

Jak zacząć przygotowania do triathlonu?

Triathlon to jedna z tych dyscyplin sportowych, którą trenuje się nie ze względu na czystą przyjemność trenowania, ale pod zawody. Coraz więcej ludzi marzy o ukończeniu Ironmana, Half Ironmana czy chociażby polskich zawodów triathlonowych w Poznaniu. Do jednego wielkiego wyścigu przygotowujemy się więc cały rok, a czasem i dłużej. Trening ten powinien obejmować wszystkie trzy dyscypliny, które składają się na triathlon, czyli trening pływacki, rowerowy oraz biegowy. Na tym jednak nie koniec. Każde z wykonywanych przez nas ćwiczeń powinno dawać realne efekty w zakresie poprawy kondycji, wydolności organizmu oraz mięśni. Niezwykle ważne jest również przygotowanie psychiki do podjęcia katorżniczego wysiłku w samotności przez dłuższy czas. Przejdźmy jednak do konkretów.

Przygotowania do triathlonu – basen

Pierwszym etapem zawodów triathlonowych jest zawsze pływanie. Odległości do przebycia wahają się pomiędzy 0,5km w triathlonach dla początkujących do 3,8km w Ironmanie. Kluczowe w przygotowaniu do tego etapu wyścigu jest nauczenie się odpowiedniej techniki pływania. Warto zapisać się na lekcje pływania u profesjonalisty, ponieważ nie wystarczy tu sama umiejętność pływania. Trener nauczy cię, jak pływać poprawnie technicznie, by zmęczyć się jak najmniej, a zarazem osiągnąć jak najlepszy wynik. Takie treningi obejmują często pływanie z różnego rodzaju sprzętem, który ma za zadanie nas wzmocnić i uodpornić na przeciwności, a także nauczyć odpowiednich ruchów w wodzie. Często wykorzystuje się tu ósemki, deski czy łapki. Trening pływania wydaje się być jednym z najbardziej relaksujących, jednak warto udawać się na niego po dniu odpoczynku od wysiłku fizycznego.

Przygotowania do triathlonu – rower

Drugi, a zarazem najdłuższy etap każdych zawodów triathlonowych to kolarstwo, czyli szybka jazda na rowerze. Co ciekawe, ten dystans może wydłużać się nawet do ponad czterystu kilometrów (w Ultra Triathlonie)! Standardowo jednak obejmuje zwykle około czterdziestu, pięćdziesięciu kilometrów do pokonania na rowerze. Może się to wydawać błahostką, pamiętajmy jednak, że jesteśmy już po odległości pokonanej w wodzie i jeszcze przed biegiem. Dlatego niezwykle ważny w przygotowaniach do triathlonu jest wytrzymałościowy trening na rowerze. Latem możesz odbywać go na określonych dystansach (najlepiej zbliżonych do tego, który pokonasz w trakcie zawodów) w terenie, ponieważ to przygotowuje cię do intensywnej pracy w warunkach zewnętrznych. Zimą wielu triathlonistów przerzuca się na trenażer rowerowy, dostępny w każdej siłowni. Taki trenażer możesz również zakupić do domu. Jak ćwiczyć? Przede wszystkim zwiększać swoją wytrzymałość poprzez zmienne tempo, dodawanie kilometrów do dystansu oraz zwiększanie prędkości.

triathlon 966942 640

Przygotowania do triathlonu – bieg

Bieg to w przypadku każdych zawodów triathlonowych ostatni etap wyścigu. Może on obejmować bardzo różne dystanse. Czasami są to odległości niewielkie, na przykład 5km, ale podczas światowej sławy zawodów mamy do przebiegnięcia nawet maraton, czyli około 42km. Jak przygotować się na takie okoliczności? Przede wszystkim biegać jak najczęściej i robić to w sposób wytrzymałościowy! Przebieganie na co dzień odległości, którą przyjdzie nam pokonać w dniu zawodów, nie powinno sprawiać nam problemów. Możemy wprawiać się w bojach, biorąc udział w różnego rodzaju zawodach biegowych, na przykład maratonach czy półmaratonach, które fantastycznie kształtują wytrzymałość, ale także przygotowują do startu w zawodach grupowych. Koniecznie sprawdź bloga trithlonmietkow.pl i dowiedz się więcej.

Przygotowania do triathlonu – sprzęt i głowa

Kondycja i wytrzymałość to jednak nie wszystko. Ogromne znaczenie w przygotowaniach do triathlonu ma również skompletowanie odpowiedniego sprzętu. Podstawy to wygodny strój kolarski, pianka do pływania i, co najważniejsze, naprawdę porządne buty do jazdy na rowerze i buty do biegania. Przygotowania do triathlonu obejmują również pracę nad psychiką, która naturalnie pojawia się podczas długich treningów sam na sam. Odnajdź właściwą motywację i wytrwale dąż do celu.

Przygotowania do triathlonu są kluczowe w przypadku dużych zawodów i nie możemy ich w żaden sposób pominąć. Na co dzień wzmacniaj swoją wytrzymałość i ćwicz ciało w każdej z trzech dyscyplin. Nie zapomnij również o sprzęcie, który pomoże ci w sposób komfortowy i bezpieczny pokonać wszystkie odległości na trasie.

Interesujesz się triathlonem lub uprawiasz tę dyscyplinę sportu? Zobacz więcej porad w tym artykule.