Czy wiesz, że...

W każdym samochodzie osobowym jest katalizator i niestety po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów bywa, że ulega on zużyciu lub awarii. W takich sytuacjach zwykle jest konieczna wymiana tej części na nową. A co zrobić ze starym katalizatorem? W żadnym wypadku nie należy go wyrzucać!

Do czego służy katalizator w aucie?

Katalizator jest integralną częścią układu wydechowego i służy on do oczyszczania wydalanych spalin z substancji uznawanych za szkodliwe dla środowiska. Sercem katalizatora, przypominającego z zewnątrz podłużną puszkę, jest rdzeń zbudowany najczęściej z bloków ceramicznych pokrytych metalami szlachetnymi, takimi jak platyna, pallad czy rod. Metale te wchodzą w reakcję ze spalinami i w ten sposób przekształcają szkodliwe tlenki węgla i węglowodory w bezpieczny dwutlenek węgla oraz parę wodną. Te dwie szkodliwe substancje neutralizowane są w katalizatorach w autach z silnikiem Diesla. Natomiast w samochodach z silnikami benzynowymi katalizatory trójfunkcyjne dodatkowo redukują toksyczne tlenki azotu.

Jak często należy wymieniać katalizator?

Katalizatory odznaczają się dość wysoką trwałością, dlatego konieczność ich wymiany występuje stosunkowo rzadko. Częściej uszkodzeniu lub po prostu zużyciu ulegają katalizatory w starszych modelach aut – ich wymiana zalecana jest zwykle co 50 tys. kilometrów. W najnowszych rocznikach samochodów części te potrafią bezawaryjnie funkcjonować nawet do 200 tysięcy przejechanych kilometrów. Dopiero wtedy wydajność katalizatora spada na tyle, że nie jest on dostatecznie oczyszczać spalin. Katalizatory mogą jednak ulec awarii dużo wcześniej. Wystarczy, że zbyt często jeździ się na niedogrzanym silniku – wówczas do układu wydechowego dostaje się niedopalone paliwo, które powodując bardzo gwałtowny wzrost temperatury w katalizatorze, prowadzi do jego uszkodzenia.

Katalizatory skup – zużytą część można spieniężyć

Jeżeli dojdzie do uszkodzenia katalizatora, należy go wymienić na nowy. Jazda z niesprawnym katalizatorem nie tylko szkodzi środowisku, ale ma też negatywny wpływ na silnik i jego osiągi, a przede wszystkim skutkuje niespełnianiem norm spalin, co może doprowadzić do problemów z przejściem okresowego badania technicznego. Starą część można wymienić na nową oryginalną lub tańszy zamiennik. Zużytego katalizatora nie należy jednak ani wyrzucać, ani po prostu zostawiać w warsztacie. Specjalny skup katalizatorów z miłą chęcią taką część odkupi, aby odzyskać z niego metale szlachetne. Najlepsze tego rodzaju firmy na rynku często oferują zdalną wycenę części oraz zajmują się jej odbiorem.