19
N, Lis

Czy wiesz, że...

Każdy przedsiębiorca pragnie zaistnieć na rynku oferując swoim klientom najwyższą jakość produktów. Gdy uda mu się uzyskać pożądany efekt zastanawia się ,w jaki sposób może jeszcze bardziej wzmocnić swoją pozycję i wyróżnić się na tle konkurencji. Aby oferowane przez niego towary kojarzyły się z jego marką, umieszcza na nich swój znak towarowy. Czytając niniejszy artykuł dowiesz się, czym jest znak towarowy i w jaki sposób możesz zastrzec nazwę swojej działalności lub jej logo.

Definicja znaku towarowego

Znak towarowy to każde oznaczenie graficzne, które umieszcza się na wybranych produktach, aby odróżnić je od konkurencyjnych towarów. Na ogół znak towarowy stanowi logo i nazwa firmy. Może być nim również slogan reklamowy, rysunek, ornament z elementami słownymi, kształt towaru lub opakowania, melodia itp.

Więcej o znaku towarowym oraz dlaczego warto zastrzec znak towarowy swojej firmy znajdziesz tutaj: https://6krokow.pl/dlaczego-warto-zastrzec-znak-towarowy/ oraz na stronie https://zastrzezone.pl/.

Korzyści z zastrzeżenia znaku towarowego

Jeżeli posiadasz własną firmę warto, abyś zastrzegł jej logo lub nazwę. Dzięki zastrzeżeniu znaku towarowego:

  • będziesz miał wyłączne prawo korzystania ze znaku - jeżeli zarejestrujesz znak towarowy, nikt poza Tobą nie będzie mógł posługiwać się tym znakiem;

  • będziesz mógł zwalczać nieuczciwą konkurencję - w momencie, gdy ktoś posłuży się Twoją marką, możesz wystąpić z wnioskiem o odszkodowanie z tytułu naruszenia Twoich praw własności;

  • będziesz mógł zarobić na znaku - np. poprzez udzielanie odpłatnej licencji z tytułu posługiwania się Twoją marką lub po prostu sprzedając swój znak towarowy. Przedsiębiorcy zamiast inwestować w promowanie zupełnie nowej marki, z pewnością zdecydują się zapłacić za już popularną markę;

  • wzbudzisz zaufanie klientów - symbol R zawarty w nazwie firmy, znacznie podnosi jej renomę. Zaczniesz być postrzegany przez klientów jako przedsiębiorca, który dba o swoje interesy i oferuje solidne usługi.

 

Rejestracji znaku towarowego dokonuje się w Urzędzie Patentowym RP. Prawo ochronne na znak towarowy obowiązuje przez 10 lat od momentu zgłoszenia znaku towarowego do rejestracji, natomiast może być również przedłużane o dowolną ilość razy. Znak może zostać zarejestrowany zarówno na terenie Polski, jak i poza granicami kraju.

Jeżeli dokonasz rejestracji nazwy swojego przedsiębiorstwa w Urzędzie Patentowym w Polsce, wówczas ochrona Twojego znaku towarowego będzie obejmowała tylko obszar tego kraju. W momencie, gdy zarejestrujesz nazwę swojej firmy na całą Unię Europejską lub na dowolne kraje z całego świata, Twój znak będzie chroniony na wskazanym przez Ciebie terenie.

 

Prawo ochronne na znak towarowy

Prawo ochronne na znak towarowy posiada kilka cech:

  • należy do konkretnej osoby lub przedsiębiorstwa

  • osoba, która zarejestruje znak ma wyłączne prawo do posługiwania się nim

  • znak towarowy objęty jest ochroną tylko przez określony czas

  • znak towarowy chroniony jest tylko na określonym terytorium

 

W sytuacji, gdy zastrzeżesz swój znak towarowy w Urzędzie Patentowym, a ktoś naruszy Twoje prawa własności, możesz:

  • zakazać danej osobie posługiwania się Twoim znakiem towarowym

  • złożyć wniosek o odszkodowanie z tytułu naruszenia Twoich praw

  • zażądać wydania bezpodstawnie uzyskanych przez tą osobę korzyści

  • zażądać zakazu sprzedaży towarów, które łamią prawo

 

Warto również wiedzieć, że ochrona znaku towarowego obejmuje tylko konkretne produkty lub usługi, które zostały określone w złożonym wniosku. Mogą zatem istnieć dwie firmy o tej samej nazwie, lecz specjalizujące się w innych dziedzinach. Na przykład w Urzędzie Patentowym zostały zarejestrowane trzy firmy noszące nazwę Expol - jedna z nich sprzedawała produkty owocowe, zaś pozostałe zajmowały się sprzedażą książek i drukiem.

 

Jeżeli zastrzeżesz swój znak towarowy, warto, abyś sprawował systematyczną kontrolę nad bezpieczeństwem Twojej marki. Każdy przedsiębiorca musi sprawdzać, czy nikt z jego branży nie zarejestrował takiego samego lub podobnego znaku. Zobowiązany jest do sprawowania kontroli nad tym, czy rejestrowane nazwy i loga konkurentów nie naruszają jego prawa do posługiwania się zastrzeżonym znakiem towarowym. Możesz samodzielnie monitorować znaki towarowe lub zlecić takie działania odpowiedniej kancelarii brandingowej, która monitoruje zastrzeżone znaki.

Więcej informacji na temat monitoringu znaku towarowego znajdziesz na stronie: https://6krokow.pl/czym-jest-i-co-daje-monitoring-marki/ oraz https://zastrzezone.pl/pl/oferta/monitoring-znaku-towarowego/13,17,28 a także na stronie: https://monitoringznaku.pl/