Czy wiesz, że...

W czasach, gdy tak ważna jest rola mediów, umiejętne przekazywanie informacji to cenna kompetencja. Wśród rozmaitych metod używanych w kampaniach marketingowych jedną z możliwości budowania marki jest nawiązywanie relacji z dziennikarzami przez tworzenie notek prasowych. Osoby zajmujące się PR-em stoją przed wyzwaniem prawidłowego przygotowania tego typu treści. Istnieją tipy, które pomagają w sprawnym posługiwaniu się tekstami informacyjnymi. Sprawdź, czym dokładnie są notatki, czego mogą dotyczyć i na co trzeba zwrócić uwagę przy ich opracowywaniu, by uniknąć błędów.

Notka prasowa – co to jest?

Komunikat prasowy, nazywany również notką lub notatką, jest krótką formą tekstu o charakterze informacyjnym. Tego typu publikacje wykonywane są zwykle przez osoby zajmujące się PR, a ich celem jest podniesienie skuteczności kampanii promocyjnej. Notatka prasowa to narzędzie marketingowe potrzebne do przekazywania mediom istotnych dla danej firmy treści. Dzięki nim różnego rodzaju organizacje i przedsiębiorstwa komunikują się z dziennikarzami, by powiadomić o istotnych wydarzeniach lub planach, czy innych ważnych elementach wpływających na promocję i wizerunek marki. Dobrze skonstruowane i ciekawe notki prasowe mogą wpływać na nawiązanie pozytywnych kontaktów z mediami i podtrzymywanie ich. Z tego względu należy zadbać o ich jakość z profesjonalną firmą, jak agencja Range.

Na co zwrócić uwagę przy pisaniu notatki prasowej?

Sporządzanie komunikatów prasowych może dostarczać trudności osobom zajmującym się marketingiem, szczególnie tym na początku kariery zawodowej. Dzieje się tak dlatego, że tego typu treści nie mają bezpośredniego charakteru sprzedażowego, a informacyjny. PR-owcy muszą zwrócić uwagę na pewne reguły, którymi rządzą się notatki prasowe. Dobra notka powinna: 

  • być krótka i zwięzła – to konkretny tekst, który przekazuje informacje w jasny sposób,

  • mieć tytuł i lead zachęcające do czytania oraz interesującą treść,

  • obejmować obiektywny, neutralny materiał, który jest podparty faktami,

  • być precyzyjnie wykonana nie tylko pod względem merytorycznym, ale też stylistycznym i składniowym,

  • zawierać najważniejsze wiadomości w leadzie i pierwszych krótkich nagłówkach, by dziennikarze mogli ją w razie potrzeby skrócić.

Czego może dotyczyć notatka prasowa?

Notki prasowe mogą być tworzone na rozmaite tematy i dotyczyć różnych informacji, jak m.in. promowanie wydarzeń, konferencji, czy targów, zmian w ofercie, wdrożeń, mile stones. Tego typu komunikaty przygotowywane są również w celu zaznajomienia odbiorców z okresowymi podsumowaniami, raportami z badań, analiz, jak i żeby zapoznać konsumentów z innowacyjnymi produktami, nową ofertą firmy, czy też inwestycjami i podejmowanymi współpracami. Należy pamiętać, że komunikat ma charakter informacyjny, a nie sprzedażowy. Czym jeszcze może być notatka prasowa? Przykład tego typu publikacji stanowią także wzmianki o działaniach społecznych, organizowaniu lub dołączeniu do różnego rodzaju inicjatyw i akcji charytatywnych. Za pomocą komunikatów informuje się też o osiągnięciach firmy, nominacjach oraz nagrodach. 

Tworzenie notek prasowych warto zlecić profesjonalnej agencji, która ma doświadczenie w tej dziedzinie, np. https://www.range.pl/bialystok/. Specjaliści wiedzą, jak budować bazę mediów i jak uzyskać możliwość publikacji komunikatu – do kogo warto się zgłosić i w jakim wymiarze planować działanie – lokalnie, czy na większą skalę. Dzięki temu można utrzymywać efektywną relację z mediami i docierać do potencjalnych odbiorców, budując zaufanie do marki i osiągając przewagę konkurencyjną w swojej branży. Skuteczna kampania marketingowa przekłada się na długotrwałe korzyści biznesowe.