17
Wt, Wrz

Fot. Marek Gawle

Dębica

Marzena Mordarska Czuchra, dębicka amazonka i od niedawna rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dębicy została dostała się do półfinału kampanii społecznej akcji ?Rak to się leczy?. Znalazła się w kategorii ?Człowiek niosący nadzieję?. Jest tam w gronie pięciu osób wybranych spośród kandydatur z całej Polski.

Pozytywna motywacja, humor i niestandardowe działania to główne cechy, a zarazem największe atuty kampanii społecznej ?Rak. To się leczy!?. 4 lutego br. ruszyła jej druga edycja, w której organizatorzy zapowiadają jeszcze więcej działań edukacyjnych promujących profilaktykę pierwotną.

Kampanii towarzyszyć będą rysunki autorstwa Henryka Sawki, których bohaterowie przemówią głosem Zbigniewa Zamachowskiego oraz Bronisława Cieślaka. ?Rak. To się leczy!? ? kampania, która nie ?grozi?, ?nie straszy?, a pokazuje pozytywne przykłady walki z rakiem. Dodatkowo, dzięki nietypowym działaniom, zachęca do korzystania z dostępnych badań profilaktycznych, bo jak mówią specjaliści ? rak wcześnie wykryty może być całkowicie uleczalny!

W jej ramach przewidzianych jest kilka działań (więcej szczegółów na temat akcji na stronie www.rak.to.się.leczy.pl) Jedną z nich jest plebiscyt ?Rak. To się leczy!?, czyli wyróżnienia najlepszych instytucji i osób najbardziej zaangażowanych w walkę z rakiem oraz kampanii edukacyjnych i dziennikarzy zaangażowanych w edukację onkologiczną.

Właśnie w tym plebiscycie ze zgłoszeń z całej Polski w gronie półfinalistów znalazła się dębiczanka, Marzena Mordarska Czuchra, amazonka, od niedawna rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dębicy.

To dla mnie ogromne zaskoczenie, nie spodziewałam się tego ? mówi Marzena Mordarska Czuchra. Dziś wieczorem zajrzałam na stronę www.rak.to.się.leczy.pl i ?. znalazłam swoje nazwisko w gronie półfinalistek. Nie mogę to uwierzyć, ale jestem bardzo szczęśliwa.

Dębicka Amazonka znalazła się w kategorii ?Człowiek niosący nadzieję?. Oprócz niej są tam jeszcze cztery inne osoby z którymi rywalizować będzie o wejście do finału.

Marzena Mordarska Czuchra pochodzi z Nowego Sącza. Tam ukończyła Szkołę Podstawową nr 3 i I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Długosza. Potem wyjechała na studia do Lublina. Tam poznała pochodzącego z Dębicy męża Krzysztofa. Po ślubie wrócili w rodzinne strony męża i zamieszkali w poddębickich Grabinach. Mają dwoje synów Piotra i Łukasza. W 2012 roku przypadkowa wizyta w mammobusie uratowała jej życie. Okazało się, że ma raka piersi. Przeszła mastektomię, potem ciężkie leczenie onkologiczne. W lutym 2012 roku lekarze oznajmili jej, że jest pacjentką wyleczoną. Choroba kompletnie zmieniła jej życie. Od tej pory jednym z jej głównych zadań stała się walka z rakiem piersi, podstępnym zabójcą kobiet. Jest pomysłodawczynią kilku akcji profilaktycznych zachęcających kobiety do badań profilaktycznych w zakresie raka piersi. Z jej inicjatywy powstała książka ?Nieustraszone? Historie dębickich Amazonek walczących z rakiem piersi? oraz wciąż trwa akcja ?Dębica Dębiczankom?. Efektem jej działań jest sześć kobiet, które pod wpływem tych działań poszły się zbadać i wykryły że są chore. Siódma kobieta właśnie czeka na wyniki badań.

Chcę pokazać innym chorym, że po raku też jest życie. Choroba nie stygmatyzuje, można po niej normalnie żyć i realizować ? mówi Marzena Mordarska Czuchra.

I dobrze wie co mówi. Po ciężkim leczeniu i rekonwalescencji wróciła również do życia zawodowego. Przez wiele lat pracowała jako dziennikarz i specjalista PR. Dokładnie rok po tym jak usłyszała, że jest pacjentką wyleczoną 12 lutego 2014 roku wygrała konkurs na rzecznika prasowego dębickiego ratusza. Pokonała ośmiu rywali. Była najlepsza. Podczas omawiania warunków zatrudnienia spytała burmistrza Dębicy Pawła Wolickiego czy zgodzi się aby w pracy rzecznika prasowego zajmowała również tematyką profilaktyki raka piersi. Zgodził się bez wahania.

Na dębiczankę można głosować tutaj: http://www.rak.tosieleczy.pl/plebiscyt-glosowanie/#.UxdSBT95M-A do 26 marca.

Ogłoszenie zwycięzców Plebiscytu i wręczenie statuetek podczas uroczystej Gali w Warszawie (3 kwietnia 2014 r.). W drugiej edycji kampanii ?Rak. To się leczy!? merytorycznego wsparcia udzieliły m.in. Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej i Polska Unia Onkologii. Jej realizacja jest możliwa dzięki zaangażowaniu firm: ING Życie (Partner Strategiczny), Nestle Health Science, Pharmaceris, Oknoplast, Adrian, Press Glass, DOZ.pl, Lilly oraz LOT. Patronat medialny objęła między innymi TVP1.