20
Pn, Maj

Z życia wzięte

Zdolność właściwego prowadzenia pertraktacji jest niezbędna m.in. na stanowiskach kierowniczych, wśród pracowników działu sprzedaży czy też obsługi klienta. Umiejętność ta może jednak okazać się bardzo przydatna każdemu człowiekowi w codziennych sytuacjach. Czy da się jednak samodzielnie nauczyć sztuki negocjacji? O czym należy pamiętać przystępując do rozmowy z drugą stroną? 

Przyjazne nastawienie oraz decyzyjność

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że do rozmowy z kontrahentem nie należy przystępować mając do niego wrogie nastawienie. Podstawowym warunkiem rozpoczęcia negocjacji jest pozytywne nastawienie, szacunek i zaufanie do naszego rozmówcy. Aby prowadzone pertraktacje miały sens, negocjator musi mieć pełną moc decyzyjną oraz pewność siebie. W żadnym wypadku nie może dojść do sytuacji, że rozmówca nie do końca wie, na jaką stawkę może się zgodzić i telefonuje do szefa, aby upewnić się czy wynegocjowane warunki będą dla niego satysfakcjonujące! Idealnie przeprowadzone negocjacje niejednokrotnie okazują się być kluczowe dla rozwoju i interesów firmy. Z tego względu pracodawcy coraz częściej wysyłają swoich pracowników na profesjonalne szkolenia z negocjacji, gdzie mogą oni odbyć praktyczne ćwiczenia w tym zakresie i poznać wiele sprytnych trików konwersacyjnych

Skrupulatne przygotowanie do rozmowy

Przygotowania do spotkania negocjacyjnego zwykle trwają o wiele dłużej niż sama rozmowa. Przed ważnym spotkaniem z klientem należy bardzo dobrze zaznajomić się z historią firmy, którą on reprezentuje. Nie możemy pojawić się na spotkaniu nie do końca orientując się w profesji czy sposobie funkcjonowania przedsiębiorstwa, z którym łączą nas wspólne interesy. Zanim dojdzie do rozmowy, musimy dokładnie wiedzieć, na jakim rezultacie pertraktacji nam zależy, ale mieć również przygotowany "plan B", jeśli coś pójdzie nie po naszej myśli. Postarajmy się też przygotować psychicznie na wymianę argumentów. Panujmy nad swoimi emocjami i aktywnie słuchajmy naszego rozmówcy.

Praktyka przede wszystkim

Przeczytane książki, rozbudowane publikacje czy artykuły poradnikowe dotyczące sztuki skutecznych negocjacji, nigdy nie zastąpią nam praktycznych ćwiczeń. Warto więc przed przystąpieniem w imieniu naszej firmy do decydujących rozmów z klientem czy przyszłym partnerem biznesowym, sprawdzić w praktyce czy na pewno jesteśmy już gotowi, aby przeprowadzić ją właściwie. Warto poprosić o pomoc bardziej doświadczonego współpracownika i zainscenizować taką rozmowę pertraktacyjną w naszym biurze, zwłaszcza jeśli nigdy wcześniej tego nie robiliśmy i mamy tremę. Bardzo wartościowe mogą okazać się również szkolenia dla firm w zakresie negocjacji, które oprócz przydatnych wskazówek, dobrze przygotują nas na radzenie sobie z problemami komunikacyjnymi. (źródło: http://www.szkolenia-semper.pl/)